RODO
Informacja ogólna dotycząca przetwarzania danych osobowych – ESPH LAZARUS w Elblągu
Administrator danych osobowych
Elbląskie Stowarzyszenie Pomocy Humanitarnej im. Św. Łazarza „Lazarus” z siedzibą przy ul. Skrzydlatej 15a, 82 - 300 Elbląg, tel.: 55 642 70 05, adres e-mail: lazaruselblag@poczta.onet.pl (dalej: Administrator)
Inspektor Ochrony Danych
Elbląskie Stowarzyszenie Pomocy Humanitarnej im. Św. Łazarza LAZARUS wyznaczyło Inspektora Ochrony Danych (IOD) – Annę Smolińską, a także Zastępcę IOD – Natalię Nowak, z którymi kontakt w sprawie przetwarzania danych osobowych możliwy jest pod adresem e-mail: iod.sdslazarus@edpo.pl
Cel, podstawa prawna i czas przetwarzania danych osobowych
Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu:
1. Prowadzenia dokumentacji związanej ze Środowiskowym Domem Samopomocy LAZARUS w Elblągu
W przypadku korzystania w z usług prowadzonego ŚDS oraz z usługi świadczenia opieki wytchnieniowej w formie pobytu całodobowego, Państwa dane osobowe przetwarzamy realizując obowiązek prawny nałożony na Administratora na podstawie przepisów prawa – jakim jest zorganizowanie zajęć oraz pobytu dla Uczestników ŚDS. Ich dane w zakresie: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, PESEL, adres zamieszkania i nr telefonu oraz dane ich opiekunów prawnych, przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
Dane dotyczące stanu zdrowia w zakresie niezbędnym z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania ŚDS przetwarzane są na podstawie art. 9 ust. 2 lit. b RODO.
Podanie danych osobowych w wyżej wymienionych przypadkach jest obowiązkowe a ich niepodanie uniemożliwi korzystanie z usług ŚDS. Dane będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa.
2. Realizacji usług opiekuńczych
W przypadku korzystania z pomocy udzielanej osobom, które ze względu na wiek lub niepełnosprawność nie są w stanie funkcjonować samodzielnie i wymagają pomocy, uzyskane dane osobowe przetwarzamy na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. RODO.
W sytuacji gdy członkowie rodzin lub opiekunowie sprawujący bezpośrednią opiekę nad osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz orzeczeniami równoważnymi ze wsparcia w zakresie zadania publicznego pn.: Świadczenia opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego zwykłe dane osobowe w zakresie: imienia i nazwiska, imienia i nazwiska opiekunów, daty urodzenia, adresu korespondencyjnego, nr telefonu, adresu e-mail przetwarzane będą jako na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO. Natomiast przetwarzanie szczególnych danych osobowych, m.in. dotyczących zdrowia, informacji na temat ograniczeń osoby niepełnosprawnej w zakresie komunikowania się lub poruszania się lub innych zgodnie z kartą oceny stanu danej osoby jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym na podstawie art. 9 ust. 2 lit. g RODO.
Podanie danych osobowych jest obowiązkowe a ich niepodanie uniemożliwi korzystanie z w.w wsparcia. Dane będą przechowywane przez okres 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku, a następnie z uwzględnieniem przepisów dotyczących archiwizacji.
3. Świadczenia osobom ciężko chorym pomocy socjalnej i materialnej
W przypadku osób ubiegających się o przyznanie pomocy socjalnej lub materialnej przetwarzanie ich danych osobowych (imienia i nazwiska, imienia i nazwiska opiekunów, adres zamieszkania lub pobytu, sytuacji życiowej, rodzinnej i ekonomicznej) jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora jakim jest pomoc w sfinansowaniu kosztów związanych z m.in. leczeniem lub wyżywieniem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Natomiast przetwarzania szczególnych danych osobowych, m.in. dotyczących zdrowia dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej przez Administratora na podstawie art. 9 ust. 2 lit. d RODO.
Podanie danych jest obowiązkowe a ich niepodanie uniemożliwi przyznanie pomocy socjalnej lub materialnej. Dane przechowywane będą przez okres 5 lat liczonych od roku następującego po roku ostatniej czynności księgowej, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
4. Realizacji usług pielęgniarskich
W przypadku usług realizowanych dla osób, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób przetwarzanie danych osobowych (imienia, nazwiska, danych opiekuna prawnego, adresu zamieszkania, nr telefonu, informacji zawartych w wydanej decyzji, informacji o stanie zdrowia) będzie niezbędne do realizacji umowy zawartej z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Elblągu, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Natomiast przetwarzania szczególnych danych osobowych m.in. dotyczących zdrowia dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej przez Administratora na podstawie art. 9 ust. 2 lit. d RODO.
Podanie danych jest obowiązkowe a ich niepodanie uniemożliwi przyznanie pomocy socjalnej lub materialnej. Dane przechowywane będą przez okres 5 lat liczonych od roku następującego po roku ostatniej czynności księgowej, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
5. Zawierania umów
W przypadku zawierania umów cywilnoprawnych, w tym na:
- wypożyczenie sprzętu rehabilitacyjnego,
- transport osób i sprzętu rehabilitacyjnego,
- realizację komercyjnych usług opiekuńczych,
- przeprowadzanie szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przeprowadzanie szkoleń i kursów dla pracowników i przyszłych pracowników.
Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu podjęcia działań przed zawarciem umowy oraz następnie w celu jej wykonania i rozliczenia na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Podanie żądanych danych osobowych jest niezbędne do prawidłowej realizacji ww. usług. Zgromadzone dane przetwarzane będą przez okres niezbędny do wykonania umowy lub do czasu wygaśnięcia roszczeń z jej tytułu, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
6. Realizacji umowy darowizny
- w przypadku zlecenia realizacji przelewu na konto bankowe lub wpłaty na konto bankowe przy użyciu karty płatniczej dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, numeru rachunku bankowego, a także w zakresie adresu e-mail, przetwarzane będą w celu realizacji umowy darowizny, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO
- w celu realizacji obowiązków prawnych spoczywających na Administratorze wynikających m.in. z przepisów rachunkowych, dane przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
- w zakresie adresu e-mail lub adresu korespondencyjnego w celu przesłania podziękowania za udzielone wsparcie oraz nawiązania relacji z darczyńcami, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora, dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne aby przekazać darowiznę. Dane osobowe w przypadku punktu a) i b) będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów rachunkowych. Natomiast podanie adresu e-mail lub adresu korespondencyjnego, o których mowa w punkcie c) jest dobrowolne i nie jest konieczne do przekazania darowizny. Dane w zakresie adresu e-mail lub adresu korespondencyjnego zostaną usunięte po przesłaniu Państwu podziękowań.
7. Przesłania podziękowań podatnikom przekazującym 1% podatku
W przypadku przekazania 1% podatku i wyrażenia zgody w zeznaniu podatkowym na przekazanie określonych danych tj. imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, kwoty przekazanego podatku, a także ewentualnie numeru telefonu oraz adresu e-mail, Państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO w celu przesłania Państwu podziękowań, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora. Podanie danych jest dobrowolne. Dane osobowe zostaną usunięte po przesłaniu Państwu podziękowań.
8. Prowadzenia korespondencji tradycyjnej oraz elektronicznej poprzez e-mail
W przypadku gdy są Państwo naszymi klientami lub podopiecznymi i wysyłają nam Państwo korespondencję za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub poczty elektronicznej, przetwarzamy dane w celu realizacji zawartej umowy.
Dane z korespondencji, która nie wynika z zawartych umów, przetwarzamy w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytania lub przedstawienia oferty. W tym wypadku prowadzenie korespondencji jest naszym prawnie uzasadnionym interesem. Korespondencję przechowujemy przez okres niezbędny do zapewnienia jej ciągłości, jednak nie dłużej niż 6 lat.
9. Prowadzenia księgowości
W ramach czynności związanych z wystawieniem faktury lub innego dowodu księgowego, w tym w związku z rozliczaniem zawartych umów. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze. Podanie danych w tych przypadkach jest obowiązkowe. Dane będziemy przetwarzać przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności dotyczących prawa podatkowego.
10. Prowadzenia monitoringu wizyjnego
Administrator prowadzi monitoring wizyjny należących do niego budynków oraz terenu i przetwarza dane osobowe jako swój prawnie uzasadniony interes w celu zapewnienia bezpieczeństwa Pracowników i ochrony mienia. Miejsca objęte monitoringiem wizyjnym zostały oznakowane w odpowiedni sposób. Monitoring prowadzony jest zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, a nagrania są przechowywane nie dłużej niż 3 miesiące od daty nagrania. Jeżeli nagrania stanowią lub mogą stanowić dowód w sprawie, to przechowywane będą do czasu zakończenia prawomocnego postępowania.
11. Publikacji danych na stronie internetowej oraz portalach społecznościowych
W przypadku publikacji w przestrzeni publicznej (w tym na stronach internetowych oraz portalach społecznościowych, np.: Facebook) danych osobowych podopiecznych lub uczestników realizowanych przez Administratora projektów, w zakresie np.: imienia, nazwiska lub wizerunku, przetwarzane one będą na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit a RODO).
Ponadto informujemy, że dane osobowe opublikowane na profilu Facebook (w tym zamieszczone tam posty i komentarze) będą przekazywane do Stanów Zjednoczonych na podstawie standardowych klauzul umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Zasady przetwarzania danych przez portal Facebook znajdują się tu: www.facebook.com/legal/terms/dataprocessing/update natomiast zakres stosowanych klauzul umownych znajduje się tu: www.facebook.com/legal/EU_data_transfer_addendum
Informacja o odbiorcach danych osobowych:
Państwa dane osobowe mogą być ujawniane podmiotom realizującym zadania na rzecz i w imieniu Administratora, takim jak:
- osobom zatrudnionym lub współpracującym z Administratorem (pielęgniarki, opiekunki środowiskowe),
- dostawcom wykorzystywanych oprogramowań, w celu zapewnienia ich sprawnego działania z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych i poufności przetwarzania,
- podmiotom świadczącym usługi pocztowe zgodnie z prawem pocztowym w celu prowadzenia korespondencji tradycyjnej,
- osobom upoważnionym do kontroli zadań publicznych,
- innym podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa,
- dane osobowe umieszczone na stronie www oraz na profilu Facebook będą dostępne wszystkim odwiedzającym użytkownikom
Wszelkie ujawnianie danych osobowych prowadzone jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wyłącznie w sytuacjach gdy jest to niezbędne w celu realizacji i rozliczania świadczonych usług z zapewnieniem poufności przetwarzanych danych osobowych.
Prawa właścicieli danych osobowych
W związku z przetwarzaniem mają Państwo prawo żądania:
- dostępu do swoich danych osobowych,
- sprostowania swoich danych osobowych,
- usunięcia swoich danych osobowych w przypadkach dozwolonych przepisami prawa,
- ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w uzasadnionych przypadkach,
- wycofania udzielonej zgody,
- przeniesienia danych, które przetwarzane są w sposób zautomatyzowany na podstawie zgody udzielonej przez właściciela danych lub w celu wykonania umowy.
Aby skorzystać z powyższych praw należy kontaktować się na adres e-mail Administratora lub osobiście w jego siedzibie. Administrator zastrzega sobie prawo weryfikacji tożsamości osoby składającej żądanie.
W związku z przetwarzaniem posiadają Państwo również prawo złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych – na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych
Zgodę, udzieloną na przetwarzanie danych osobowych (np. na publikację wizerunku) mogą Państwo wycofać:
- wysyłając na adres e-mail Administratora wiadomość e-mail z takim żądaniem,
- osobiście w siedzibie Administratora.
Wycofanie zgody może być złożone wyłącznie przez właściciela danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Administrator zastrzega sobie prawo weryfikacji tożsamości osoby wycofującej zgodę w celu zapewnienia prawidłowej realizacji uprawnień.
*Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
14 marzec, 2022